Made in Italy: Vittorio de Sica


In drie bijeenkomsten bespreekt filmhistoricus Sara Hoogveld fragmenten uit filmklassiekers van Italiaanse regisseurs. Vittorio de Sica, Michelangelo Antonioni en Luchino Visconti regisseerden baanbrekende films tijdens de bloeiperiode van de Italiaanse cinema. Aan de hand van deze fragmenten wordt de ontwikkeling van het moderne Italië belicht in de periode 1943-1970. De bijeenkomsten zijn ook los van elkaar te volgen.


15 mei Vittorio de Sica 18:45
Vittorio de Sica werkte zijn leven lang als acteur en regisseur. Hij kreeg in 1948 wereldwijd erkenning met het neorealistische Ladri di Biciclette. Hierin gaat een  arbeider met zijn zoontje op zoek naar een gestolen fiets in het naoorlogse Rome. Er heerste bittere armoede maar Vittorio de Sica wist een internationaal publiek te ontroeren met de belevenissen van niet-professionele acteurs. Zijn bekendste films bewogen zich tussen neorealisme en onvervalst melodrama. Toen het in de jaren ’50 steeds beter ging met de welvaart in Italië koos hij voor een lichtere, meer humoristische verteltrant. Hij maakte met Sophia Loren en Marcello Mastroianni succesvolle komedies. Een laatste meesterwerk was Il Giardino dei Finzi Contini, naar het boek van Giorgio Bassani.

22 mei Michelangelo Antonioni 18:45
Ook Michelangelo Antonioni begon met regisseren in de armoedige jaren van het neorealisme met een documentaire over de Po-vlakte. Hij verlegde de focus al snel naar de Italiaanse middenklasse en de gegoede burgerij in een aantal films met Lucia Bosè. Zijn grote doorbraak kwam met de modernistische trilogie L’Avventura, La Notte en L’Eclisse. Hierin laat hij de negatieve dimensie van de moderne samenleving zien: vervreemding, eenzaamheid en de onmogelijkheid van communicatie. Het gaat deze avond om de films die Antonioni in Italië draaide en zijn bijzondere cameravoering. Hij had een scherp oog voor architectuur en een strakke kadrering. Muse Monica Vitti doolt rond in een desolaat lanschap in Il Deserto Rosso, de eerste kleurenfilm van Antonioni.

29 mei Luchino Visconti 18:45
Luchino Visconti was een man van uitersten. Afkomstig uit de Italiaanse aristocratie bekeerde hij zich al snel tot het marxisme. Hij regisseerde film, opera en toneel. Het Holland Festival vertoont in juni een bewerking van zijn debuutfilm Ossessione uit 1943. Een sterk sociaal drama wat wel gezien wordt als de voorloper van het neorealisme. Ook La Terra Trema over arme vissers op Sicilië volgt dat spoor. Maar na Rocco e i Suoi Fratelli over vijf broers die van het arme zuiden naar Milaan vertrekken, zou hij voornamelijk nog films maken over het verval van de Italiaanse artistocratie. Weelderige, bijna barokke kostuumdrama’s die reflecteren op de Italiaanse geschiedenis van het Risorgimento. 

Filmvertoning L'Avventura 5 juni 18:45
We sluiten deze special af op 5 juni met een klassieker uit het programma die we in zijn geheel vertonen met een inleiding van Sara Hoogveld.

L’Avventura wordt door velen beschouwd als een van de beste films van Antonioni. Bij de premiere in Cannes was dat destijds wel anders. Antonioni werd uitgehoond en ontvluchtte het theater. Uiteindelijk won L’Avventura de Special Jury Prize. Antonioni’s film heeft een blijvende impact gemaakt op de visuele taal van de cinema.

Wil je graag met korting naar alle vier de vertoningen? Bestel dan hier je combiticket voor €27,-
Deze voorstellingen zijn uiteraard gratis te bezoeken met een Cinevillepas.  
Regisseur


Acteurs
N.v.t.

Genre
Special

Duur
140 minuten

Gesproken taal
Nederlands

Kosten
€ 9 per kaartje

Kosten Student (ma t/m do)
€ 7 per kaartje


Filmagenda

Maandag
15 mei

KOOP JE TICKETS ONLINE

Maak hier een account aan
Geen wachtrijenVerzekerd van een ticketOveral bestellen