Filmhistorica Sara Hoogveld neemt het publiek in drie bijeenkomsten mee op reis langs de mooiste Italiaanse filmmomenten vanaf 1943. Ze verbindt de Italiaanse cinema met de rijke culturele geschiedenis en tradities van het land. In totaal passeren meer dan 30 films de revue.



Mater Dolorosa: Herkomst en kracht van het melodrama

De doorbraak van film als massamedium is verbonden aan de grote populariteit van het melodrama. Dat zijn voorspelbare verhalen vol stereotype personages die met veel emotie worden gebracht. Hiervan vormen familiedrama’s met een stereotype moederfiguur als spil een belangrijk deel. “La Mamma” als bepalende factor voor het geluk of de ondergang van het gezin. Gemodelleerd naar het beeld van de Mater Dolorosa: de Madonna die verdriet heeft om het lijden van Christus. Nergens is dit beeld zo gecultiveerd als in Italië. De Italiaanse moeders die zich opofferen voor de familie. Maar met reden, dat is de  moraal. We verkennen hoe dit melodrama in de film ontwikkeld is. Technieken uit de opera - die andere Italiaanse kunstdiscipline - worden ingezet in de cinema om het drama te verhevigen. Luchino Visconti bijvoorbeeld regisseerde zowel opera als film. Pier Paolo Pasolini vond in actrice Anna Magnani de ideale Madonna en creëerde met haar intense moederrollen. Maar ook in de recente Italiaanse film zijn Madonna’s en melodrama nog volop aanwezig.

 

Beleef de hele reeks over Italiaanse cinema! Klik hier verder voor de lezingen over Chiaroscuro en La Piazza en de vertoning van Call Me By Your Name.

Regisseur


Acteurs


Genre
special

Duur
150 minuten



Filmagenda


KOOP JE TICKETS ONLINE

Online betalen, geen account nodig
Geen wachtrijenVerzekerd van een ticketOveral bestellen